Regatta JABUKA 2013

V říjnu padlo rozhodnutí že se zůčastníme dalších závodů s velkými plachetnicemi. Konkrétně 14-16.listopadu. Na regatu jsme oproti původnímu plánu vyrazili poněkud se zpožděním ale nakonec jsme dorazili celkem na čas. Kolem 4te hodiny ranní na parkovišti v Biogradu na moru. ELAN 350 OSCAR již na nás čekal a byl připraven na přespání přesně podle předešlé mailové dohody s Gogou z chartrovky. Konečné složení posádky je

  • Pavel Novotný – skipper, kormidlo, taktika, navigace, počasí
  • Martin Kohlíček – stoppery, kormidlo, hlavní trim, navigace, taktika
  • Jiří Steiner – hl.plachta, gennaker, zavaží
  • Michal Steiner – hl.plachta, genoa, kormidlo
  • Jan Havel – gennaker, závaží
  • Martin Drábek st. – trim hl.plachta,trim genoa, trim gennaker, závaží
  • Martin Drábek ml. – trim gennaker, trim genoa, stěžen,závaží

Všichni z posádky jsou aktivní úspěšní závodníci s RC plachetnicemi napříč všemi kategoriemi. Micromagic 6x, IOM 3x, M 4x, 10R 2x a samozřejmě i s velkými námořními plachetnicemi.

Ráno kolem 9té jdu do kanceláře vyřídit dokumenty a zajistit včasný check-in. Po přebrání lodě výrážíme na její otestování a hlavně omytí spodku. Pod lod se v zátoce naproti maríně potápí asi na hodinku do 18stupnů teplé vody Pavel a Michal a důkladně rejžákama očístíme narostlé řasy na antifoulingu. Následně vyrážíme směr Vodice kde je start a registrace do regatty. Vzhledem k bezvětří a již mírně pokročilé době jedem na motor rovnou do Vodice. Mám z toho poněkud smíšené pocity. Loď na které nikdo z nás doposud nejel, gennaker pro nas naprosto neznamá věc – pouze teoretické znalosti, noční start ….  Posádka mne neustále uklidnuje že treninku netřeba. Po příjezdu do Vodice nas čeká kontrola  lodě od rozhodčích,poté jdu s Martinem K. zaregitrovat lod a zaplatit startovné. Na oplátku obdržím startovní číslo 85, instrukce a mapu s zvolenou trasou a otočnými body.  Poté se vracíme na lod. V 19:00 je briefing před závodem kde Denis Marinov jasně vysvětlí průběh závodu a zvolené otočné body. Start před Vodicí, otočný bod Komorica, Jabuka, Sedlo a cíl Vodice.  Start je určen na 21:00. Vracíme se na loď a vyrážíme na vodu. Vzhledem k tomu že tento nápad jsme neměli sami tak vytahujem pouze hlavní plachtu a kroužíme před startem obrovském chumlu asi . Těsně před startem ještě kontroluji aktuální předpověd / ma byt v nejblizsích hodinach SV a 10 uzlu / a na jejím základě volíme start od prámu z pravé strany. Na startu se mírně necham zvyklat nervozní posadkou a dělám ještě jeden okruh minutu před startem. poté vytahujem genou a vyrážíme přímo na start. Od té chvíle jen křičím od kormidla SPEED, SPEED, MAX SPEED… Start protínáme na velmi výhodné pozici přesně podle představ cca 5s po startovním výstřelu. Ihned jdeme do gennakru. Zde se projevi to že jsme neměli bohužel ani minutu treninku s nim. A jeho vytažení a nafouknuti ( podotýkám ze v 21:00 je fakt tma)  trva neskutečně dlouho.Mezitím ztrácíme pozice které jsme získali startem jednu za druhou.  Z první dvacítky je rázem poslední dvacítka. Po jeho konečném ustálení se pokousíme o trimování. Vitr o rychlosti 8-12uzlu je téměř pro nás ideální. snažím se jet více na vodu kde předpokládáme čistší vítr. Gennakr občas padá ale udržujem rychlost kolem 10ti uzlu. a postupně se opět probojováváme vpřed stratovním polem. Po cca hodine plavby je jasné že zvolena strategie byla správná. Lodě u pořeží ostrova Prvič zpomalují a jsou v stínu ostrova Prvič a posléze i Zlarin. My se stále držíme své strategie. Vítr se postupně mění na východní a sílí až občas k 18uzlům. S gennakrem máme plné ruce práce ale letíme rychlosti kolem 10uzlů a postupně se propracováváme kupředu. Na úrovni ostrova Sestrica mala již musíme sundat gennakr začít více ostřit. Bohužel při jeho sundavání se neobratnou manipulací zamota do horní části geny a dojde k vzájemnému zamotání. Opět dan za nepřipravenost. další cca 2 nm jedem pouze na hlavní plachtu a pokoušíme se rozmotat uzel na gennakru a genoe. při tom ztrácíme drahocené metry na výšce a i na rychlosti. Složení gennakru se povede až tesně před otočným bodem Komorica. Museli sme si i jako jediní před komoricou ještě nakřižovat cca 0,5 nm které jsme manévrem ztratili. Otočný bod Komorica točíme třetí odzadu kolem 23hodiny. Dále se vydáváme za stratovním polem z kterého vidíme pouze stále se vzdalující světla jeoducí přímým kurzem směr Jabuka. Propadám zoufalství a beznaději. Jdu se uklidnit ke compu zkontrolovat počasí a kurz. K mému překvapení předpověd vydaná v 23:00 je o dost jiná než ta v 20:00. Po krátké poradě s Martinem K vsázíme vše na jednu kartu. a to je změnu dle předpovědi. Měníme kurz na 170  jih směr ostrov VIS. jedem na gennakr ve vetru kolem 8 uzlu rychlosti 8-10uzlu. Celé závodní pole jede o cca 30stupnu vice na západ. Asi 5 lodí mění kurz  jede s námi. Asi mají stejnou předpověd jako my 🙂 Ztráta na hlavní pole je obrovska. Po 3 hodinách plavby cca 30-40minut. to je strašně moc. Dále se striktně držím dané strategie. Postupně vítr stálě vyostřuje a my zrychlujeme a stále dotahujeme spinnaker.  Zhruba 20nm pred ostrovem VIS prichazi zmena smeru avizovana v aktulni predpovedi. Genaker jde dolu a jedem ostre proti vetru. Kolem druhé hodiny již padám unavou a střída mne u kormidla Martin K. V podpalubí okamžitě usínám. Unava z cesty autem a z kormidlování je fakt velká. Po hodine se probouzim a zjistuji ze jediny clovek na palube krome mne je Martin K za kormidlem. Ostatni vytuhli. Martin vse zvladl sam na vybornou. vcetne trimu plachet pri zmene vetru. Kontroluji predpoved pocasi (bohuzel na volnem mori neni dostupny internet),  pozici na GPS plotteru. Vse jde vyborne. Zacínají nas mijet lode ktere museli křizovat k Jabuce. Nam to vychazí bez křižování s rezervou cca 0,2nm a jsme odhadem na otočném bodu Jabuka uprostred startovního pole. Po otočení stále ve tmě “přemlouvám” posádku do gennakru. Téměř všichni jsou proti….  Podléhám většině. Asi sem fakt unaven. Po hodine jizdy v bočním větru cca 15-20uzlu se začíná rozednívat. Dávám povel k vytažení gennakru. Tentokrat jsem jiz ale nekompromisni. Lode kolem nas pokud jim disponuji tak na nej jedou a předjiždí nás. Vytahujem ho na první pokus a zkoušíme ho trimovat.  Vítr je trochu živější a neustá mění smer o plus minus 15stupnu a i silu. stále kolísa kolem 15-23uzly. Posádka musí neustále makat na otěžích gennakru. Hlavní plachtu bohužel vzdávají. Jen ji vezem prohnutou na druhou stranu a ve flatru… Postupně pomalu předjíždíme soupeře. Bohužel při jednom větším poryvu se nepovedlo včas povolit otěž gennakru kvuli zamotanemu lanu na winsne a horní roh gennakru letí do vody. Prasklý šekl. Okamžitě zastavujem postavením proti větru a snažíme se gennakr dostat do lode. Po cca 15minutach je uklizen a pokračujem se ztrátou dále.  Vítr postupně zesiluje a mírně se stáčí.  I vlny se neustále zvětšují. Michalovi začíná být trochu nevolno. Martin K na tom také není uplně OK.  Míjí na stará závodní loď z Volvo Ocean Race která dle předpokladu již měla být několik hodin v cíli. /Po dojetí do cíle se dozvídáme že měli obrovské technické problemy s lany ve stěžni/  Jdu se do podpalubí podivát na předpověd. Internet bohužel stále nejde. Jsem moc daleko od pobřží.. Po asi 10ti minutách marných pokusu musim na palubu. Už jsem tento pocit dlouho nezažil. Je mi fakt blbe. Vybiham na palubu a jdu sedet na váhu.  U otočneho bodu Sedlo je mi konečně OK. Vlny se zmenšili a my jedem ostře proti větru. Dle předpovědi bychom až do Vodice měli jet proti větru.  Křižujem a honíme se s odost většíma loděma. Některé so poved přepižlat v poseldních pár obratech. Končíme po 15ti hodinách ostré jízdy. Jedem do maríny a jdem na jídlo. Ligne na zaru… Po jídle jdem na loď a okamžitě všichni usínáme. Probouzíme se kolem 19te hodiny a jdem se kouknout na výsledky. Výsledky odpovídají tomu co jsme předvedli.

  • v pořadí dle dojetí do cíle jsme na 39. místě.
  • ORC handicap 16. místo
  • v groupe 6 /Elan 350/ jsme na 6. místě
  • a v  ONE DESIGN ELAN 350 / standartní oplachtení / jsme na skvělém 2.místě

Výsledek je takový jaký je. Mohl být podstatně lepší. Závod byl po taktické stránce zvládnut dokonale. Především perfektní analýza předpovědi  počasí.  Hlavní nedostatek vidím v naprosté absenci treninku s neznamou lodí a gennakrem. Dále mne překvapilo jak dokáži únavou otupět a neřešit jindy jasné věci. Trim hlavaní plachty, vytažení gennakru, nevolnost…

A lod? Plachetnice Elan 350 mne hodně přímne překvapila. Naprosto skvělá ovladatelnost i při poryvech a přeplachtění, výborná rychlost, jízdí vlastniosti, moderni design, gennaker… Rozložení winsen na palube celkem optimální jen si na to musí posádka víc zvyknout.  Co mne ale zklamalo je vnitřní provedení. při jízdě v 15uzlech na gennaker po otevření dveří do kajuty se celá příčka zkroutila a dveře nešli o 2cm přesahu zavřít. Vnitřní uspořádání s wc uprosřed lodě je hodně neobvyklé. Lod kterou jsme měli byla rok výroby 2013 ale uvnitř opotřebení bylo jako u 5let staré lodě…